woensdag 5 november 2014

Recept proberen #1 - Pepernoten!

Vandaag ben ik voor het eerst in een Aziatische supermarkt geweest op aanraden van een vriendin. Goede tip was dat zeg... hier kocht ik voor heel weinig geld gelijk een voorraad rijstmeel en maismeel! 

Vanavond kon ik het dan ook zeker niet laten om daar wat mee te maken. Later in de middag had ik heel "toevallig" ook nog speculaaskruiden gekocht en daarmee was de toon al gezet. Het moesten pepernoten worden!

Nu weet ik niet in hoeverre die speculaaskruiden kwaad kunnen wat betreft het FODMAP dieet aangezien er kaneel in zit en dat enigszins beperkt moet blijven. Beperkte consumptie lijkt me dan ook het verstandigste (en het moeilijkste!)
(Mocht iemand hier meer over weten, laat het me gerust weten!

Er is in dit recept nog wel ruimte voor verbetering als ik eerlijk ben, de pepernoten zijn namelijk behoorlijk zoet en klein beetje droog maar dát maakt ze eigenlijk wel lekker crispy! 

Het recept van deze 1e poging was als volgt:
- 100 g maismeel
- 100 g rijstmeel
- 100g boter
- 100g suiker 
- 1 el speculaaskruiden
- 1 zakje vanillesuiker
- 1 a 2 tl bakpoeder 

Bak deze lekkere pepernoten vervolgens zo'n 20 à 25 minuten op 160 graden af. Zodra ze uit de oven komen zijn ze nog een beetje zacht, maar eenmaal afgekoeld zijn ze heerlijk knapperig!

-------------------------------------------------------------------------------
Poging 2:

Exact hetzelfde recept zoals hierboven staat, maar dan met de helft suiker (dus 50g) en geen zakje vanillesuiker. 
Mijn mening is dat ze dan nog steeds heel erg lekker zijn, een stuk minder zoet maar je proeft hierdoor meer de echte pepernoot smaak! Ik ga ze daarom in het vervolg met minder suiker maken. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten