zondag 9 november 2014

Almost ready to start!

Morgen is het zover, dan begin ik voor de volle 100% met het fodmap dieet.
Ik heb er zin in, maar gedurende mijn voorbereidingen ben ik al tegen meerdere dingen aangelopen die voor veel twijfel zorgde.

Speltbrood wordt enkel aangeraden als zuurdesem variant, zoals het Liefde en Passie brood van de AH (smaakt overigens heerlijk!), en dus niet een "normaal" 100% speltbrood.

Het verschil schijnt te zitten in de hoeveelheid fructanen, die door het zuurdesem proces bij het bakken nog verder afneemt. In normaal speltbrood zitten echter al wel minder fructanen dan in tarwebrood. 
Zelf een brood bakken van speltmeel met gist past volgens mij dan ook niet goed in dat rijtje (gezien de functie van het zuurdesem proces), waardoor ik dus gisteravond met een nieuwe uitdaging ben begonnen: een zuurdesem starter maken, om vervolgens hopelijk volgende  week mijn eerste zuurdesem speltbrood zelf te maken. Samen met mijn zusje heb ik de toekomstige starters gemaakt en Geertruda en George genoemd, kijken wie er als eerst een levende starter wil worden! ;) Hopelijk lukt dit, zodat het brood me iets minder geld zal kosten en zelf gebakken brood is altijd het lekkerst!

Ook dacht ik dat soya yoghurt en soya melk een goed alternatief was voor normale zuivelproducten, maar gezien de soyabonen die daarin verwerkt zijn die niet fodmap-proof zijn, eet ik daar vandaag nog even mijn restjes van op en heb ik lactosevrije-varianten aangeschaft!


Gisteren en vandaag heb ik uitgebreid boodschappen gedaan zodat ik een voorraad in huis heb aan geschikte producten. Glutenvrije pasta (jumbo heeft een mooi assortiment daarin), glutenvrije broodmix wél met gist, een zak speltmeel, groenten...

Ja, groenten. Daar kwam alweer het volgende "probleem". Dit weekend heb ik de Monash University Fodmap App gedownload op mijn telefoon, met daarin een handige gids met de fodmaparme en -rijke producten. Ideaal, maar de lijst die ik eerder al had uitgeprint bleek dus daardoor ingewikkelder te zijn dan ik dacht.
Courgette staat bijvoorbeeld op de groene lijst, maar volgens de app moet ik dan wel <100 g blijven omdat er anders toch (te) hoge hoeveelheden oligo-fructanen in zitten. 
Een half uur later had ik alles vergeleken en een lijst opgesteld met de "richtlijnen" van de groenten. Ik heb besloten de app als gouden standaard te nemen, dus die hoeveelheden aan te houden. 

Vervolgens begon ik met het plannen van mijn maaltijden voor aankomende week, zodat ik daarna de boodschappen kon doen en eventueel al wat maaltijden kan bereiden (meal-prepping). 

Ook dit kostte meer tijd dan ik dacht, aangezien met name de groenten voor beperkingen in het avondeten zorgde. 
Aangezien ik altijd voor 1 persoon kook, is het makkelijk om nu in grotere hoeveelheden te koken en daar meerdere keren van de eten. Op het menu van komende week staat tot nu toe als diner:
- Andijvie stamppot met spekjes, bereid met lactosevrije melk
- Pasta met gehakt, tomaat (vers en puree), aubergine en paprika 
- (Zilvervlies)rijst met sperziebonen (<120 g), ketjap saus, kip
- Ei-wrap zelfgemaakt, gevuld met sla en groenten en vlees zoals kip (of als lunch)
- Wortelen met aardappel uit de oven en een stukje vlees

Qua lunch is het afhankelijk van waar ik ben. Ik lunch niet elke doordeweekse dag op de universiteit, dus dat geeft wat meer vrijheid. 

Ik heb al producten ingeslagen zodat ik meerdere opties heb, zoals:
- Pastasalade met (boter)sla, paprika, tomaat, komkommer, olijf
- Salade met aardappel stukjes, gerookte kip, zaden/pitjes en groenten;
- Speltbrood met fodmap arm beleg zoals kaas, pindakaas, vleeswaren, brie met bijv. sla
- Zelfgemaakt bananenbrood of één van mijn andere baksels
- Eventueel kan ik nog pannekoeken bakken met de glutenvrije mix die ik heb gekocht

Om deze opsomming (in omgekeerde volgorde) dan nog maar even volledig te maken zal ik ook mijn mogelijkheden wat betreft ontbijt vertellen:

- Zelfgebakken ontbijtmuffins (recept volgt in de volgende post)
- Ontbijtsmoothie van banaan, havermout en evt blauwe bessen (<60 g)
- Rijstewafel met fodmap arm beleg
- Havermout-banaan pancakes


Ontbijtmuffins & speltboterham met brie gegrild in de oven

Ik geloof dat ik er wel klaar voor ben. Voor deze week heb ik in ieder geval genoeg in huis om het fodmap-arm door te brengen. Ik verwacht dat het vanzelf went, als je eenmaal door hebt wat je nou allemaal niet mag, maar belangrijker: wat zijn dan de alternatieven? 

Ik weet nog steeds waar ik het voor doe... want die zere buik komt mijn oren uit!
Koken en bakken vind ik ook heerlijk, dus ik verwacht dat ik de komende 8 weken daarom wel doorkom!

Tips en opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom!


Liefs, Madelon 


2 opmerkingen:

  1. Beste Madelon,

    Wat een fijn stuk om te lezen! Ik ben vandaag begonnen met het formaat dieet. Moet zeggen dat ik het maar lastig vind. Ik ga denk ik veel aan je recepten hebben dus ga je zeker volgen! Ben je tegen gekomen via instagram

    succes!
    Liefs, Charissa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Charissa!
      Wat een lief berichtje, goed om te horen dat je mijn blog leuk en interessant vindt! (Daar doe ik het immers voor.. ). Ik begrijp heel goed dat het moeilijk is, als je nu voor het eerst begint en ik ben zelf ook pas vandaag 11 dagen bezig. Moet wel eerlijk zeggen dat het heel erg snel went. Ik hoef er al veel minder over na te denken, de opties van wat ik mag eten zijn duidelijk dus boodschappen doen gaat ook steeds makkelijker. Hopelijk heb je wat aan mijn blog, mocht je nog vragen of opmerkingen hebben.. laat maar weten!
      Als je (makkelijker) op de hoogte willen blijven van updates op mijn blog kun je evt mijn facebookpagina liken via: https://www.facebook.com/pages/Healthy-Tummy-Time/1485391051742918
      Heel veel succes met het volgen van het dieet!

      Liefs, Madelon

      Verwijderen