zondag 30 november 2014

Update: 3 weken gehad!

FODMAP
En toen was ik alweer 21 hele dagen aan het fodmappen!
Het gaat goed met me. Dat is eigenlijk hoe het zit. Het gaat goed. Maar uiteraard zijn er ook ups en downs.
Ik heb het de afgelopen 1.5 week echt onwijs druk gehad met studie, een tentamen en de afgelopen 2 dagen is mijn stage begonnen, in het Ikazia ziekenhuis op de afdeling chirurgie, voor totaal 2 weken. Ook dit weekend zit bom en bom vol met allerlei bezigheden dus dit is het eerste moment dat ik even rustig kan zitten.
Maar... afgelopen 21 dagen zijn me dus eigenlijk wel meegevallen, de boodschappen vallen me mee, het eten valt me mee, de "last" valt me mee. Ik denk dat dit komt omdat ik me, voordat ik hieraan begon, zo goed heb voorbereid, ik wist namelijk vrij goed waar ik aan begon maar ook mentaal was ik voorbereid. Dat is dus wel een feit; zonder voorkennis kun je dit dieet echt niet zomaar gaan volgen. Voor mijn voorbereidingen kun je één van mijn eerdere posts op deze blog lezen onder het kopje: 'Het FODMAP dieet'.
Wekelijks ga ik naar de markt waar ik de groenten haal die ik volgens het dieet mag, ik haal dus voornamelijk tomaten, komkommer, paprika's, courgette (let op: met mate), aubergine en wortelen. Daarnaast haal ik een hoop fruit en ga ik vervolgens weer met een hele volle tas naar huis (voor écht weinig geld!). Op deze manier heb ik heel veel groenten en fruit in huis, zodat ik altijd wel iets kan verzinnen om te eten.
Voor mezelf blijft het 't belangrijkste om genoeg tussendoortjes te blijven bakken/verzinnen, omdat ik anders (zeker nu met stage) in de knoop kom qua voeding.
Vooral de haverrepen (zie 'Recepten') blijven één van mijn favorieten aangezien ze echt enorm vullen en dat is voor lange, actieve dagen erg belangrijk. Inmiddels heb ik op verzoek daar ook een variant van weten te maken zonder pindakaas, deze versie is bij het 'oude' recept te vinden als aanvulling.

Klachten
Ik mag mezelf heel gelukkig prijzen dat het fodmap dieet zo goed uitpakt bij mij. Ik heb gedurende de afgelopen 21 dagen welgeteld 8 hele dagen gehad zónder klachten. Maar dan meen ik ook echt zonder. Die dagen blijven me verbazen. Wat is dat heerlijk zeg!
Nu zijn er dagen dat ik door stress klachten krijg (neem bijvoorbeeld 1 uur voor aanvang van het tentamen afgelopen week), maar dan houden die klachten ook direct op zodra de stress voorbij is. Deze aanleiding neem ik maar voor lief, aan stress kan je weinig doen.
De overige 12 dagen heb ik o.a. in samenhang met een griepje klachten gehad voor enkele dagen en de overgebleven dagen zijn vrijwel allemaal goed te doen, maar niet zonder klachten.

Fit & Health
Aangezien mijn doel voor deze periode ook is om nog wat gewicht te verliezen, het hardlopen weer op te pakken en een fit en gezonde levenstijl te creëren. Wat dat betreft had ik deze week heel goed nieuws, ik bereikte het punt dat ik 15 kg was afgevallen sinds ik in januari hiermee begonnen was!


Heel trots en blij natuurlijk. Nog een (kleine) weg te gaan maar het is goed om even stil te staan bij wat ik tot nu toe allemaal voor elkaar gekregen heb!

Ook ga ik in december een hoop omgooien wat betreft het sporten! Ik doe mee aan een challenge van Girlslove2run (www.girlslove2run.com) genaamd #DOcember. Oftewel, gedurende december niet te makkelijk zijn voor jezelf, alleen maar te eten en vooral weinig te sporten. Nee, het doel is om 70km gedurende de 31 dagen van december te gaan hardlopen!
Voor mij is dit een challenge die echt voelt als een uitdaging want de laatste maanden heb ik slechts enkele keren hardgelopen, maar toch ga ik er voor de volle 100% voor! Juist hiermee hoop ik de 'runners-high' weer te pakken te krijgen en daarmee me weer gezond en fit voelen. 
Zie je deze uitdaging ook zitten? Doe dan zeker mee en kijk eens op de website van Girlslove2run!

Vanaf Januari ga ik met een runningcrew, opgestart ook door girlslove2run, hardloop runs organiseren in Rotterdam, 1x per maand. 
Mocht je hierover op de hoogte blijven of informatie willen, neem dan gerust contact met me op via: healthytummytime@gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten