donderdag 5 maart 2015

Voeding, de rode draad in je leven

Voeding. Je hebt 't nodig. Nu kan je op zich wel even zónder, in tegenstelling tot drinken. Maar zolang daar geen uiterste noodzaak voor is, zullen we deze grenzen niet uit onszelf op gaan zoeken. Mensen zijn gewend om te eten, de hele dag door, de een vaker en meer dan de ander maar iedereen doet het. Het liefst doen we dit ook nog eens in gezelschap, want je boterhammetjes in de lunchpauze eten is toch een stuk gezelliger met vrienden en vriendinnen erbij. Mijn avondeten nuttig ik vaak alleen, net als mijn ontbijt. Dit vind ik zelf geen probleem maar regelmatig zoek ik toch de gezelligheid op! 

Sinds ik darmklachten heb is dit allemaal niet meer zo vanzelf sprekend. Althans, mijn boterhammetjes voor de lunch kan ik prima zelf meenemen en daardoor eten wat geschikt is voor mij. Maar een gezellig avondje erop uit, een hapje eten buiten de deur of simpel samen eten met een vriendinnetje is niet meer zonder nadenken. 


Nu ik het FODMAP dieet al voor langere tijd volg word ik hier ongemerkt toch een stukje makkelijker in, zeker nu ik bepaalde producten getest heb en ik iets als tarwe alweer een maand eet zonder problemen. Dit wás vooral een struikelblok maar het volgen van het dieet is inmiddels toch een stukje makkelijker! Echter heeft dit er voor gezorgd dat ik nu (iets te) vaak denk, "oh, dat kan wel voor een keertje". Hierdoor kom ik gedurende de avond vaak in de problemen en lig ik met (soms enorme) buikklachten op bed, ik ben moe en voel me lichamelijk gewoon niet lekker. Genoeg reden om het dus weer op te pakken zou je denken... maar ik heb er maar moeite mee. Ik heb er een beetje genoeg van dat ik niet helemaal weet wat nou mijn klachten veroorzaakt en wil ook af en toe gewoon weer lekker onbezorgd kunnen genieten van mijn voeding.

Volgende week woensdag ga ik op skivakantie voor een kleine week naar de mooie zuidelijke Alpen in Frankrijk, samen met een vriendinnetje (met ook een eigen blog: Create Healthy Habits). Zij heeft wat voeding betreft ook al voor heel wat raadsels en moeilijkheden gestaan, met als gevolg dat ze nu glutenvrij en suikervrij eet (en experimenteert met andere aanpassingen) om op die manier van haar klachten af te komen én blijven. Samen op vakantie gaan betekent voor ons dus een uitdaging wat betreft de voeding. Het begint al met een busreis van ± 14-15 uur, met diverse stops onderweg waar ook maaltijden moeten worden genuttigd. Hoe doe je dat als je een gluten intolerantie hebt, het liefst suikers vermijd en in mijn geval het eigenlijk vooral nog een raadsel is waar die klachten nou vandaan komen? Een busreis met buikpijn, krampen en vooral diarree is dan ook iets wat we graag zien te voorkomen maar dat is nou net de uitdaging. 
Plannen,  de voeding plannen, is dan ook wat we gaan doen. Zoveel mogelijk vooraf bedenken wat we gaan eten en daar zoveel mogelijk de boodschappen al voor meenemen. Over deze planning gaan we nog flink brainstormen, waar ik vervolgens in de loop van de week nog een artikel over zal schrijven.

Kortom, voeding is iets wat je achtervolgt. Je kan niet zonder, maar in sommige gevallen kan je ook niet mét. Ik had voordat ik klachten kreeg geen besef van hoe beperkend het kon zijn om zoveel rekening te moeten houden met voeding, maar aan de andere kant is het nou eenmaal iets waar ik mee zal moeten dealen en daar maak ik dan graag het beste van!

Liefs, Madelon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten