woensdag 1 april 2015

Running # the NAY & YAY

NAY
Hardlopen vind ik héérlijk. Januari 2014 ben ik begonnen en in de tussentijd heb ik (voor mijn doen) al flink wat kilometers gemaakt. Helaas wel met vlagen, pieken en dalen. Mijn lichaam kenmerkt zich door zijn nogal grote blessuregevoeligheid, of soms is mijn eigenwijze instelling de oorzaak, maar hoe dan ook.. ik heb al meerdere periodes uit de race gelegen.

Op dit moment loop ik ook al een tijdje (lees: meerdere weken, of nouja maanden?) te tobben met de beruchte: Shin splints.
Wat een rot blessure is dat! Gelukkig heb ik 't al gauw in de gaten gehad en door mijn (vrijwel) wekelijkse bezoekje aan de fysio hebben we als het goed is de schade zoveel mogelijk weten te beperken. 
Nu is mijn eigenwijze karakter misschien wel het grootste probleem, naast mijn grote motivatie om te gaan hardlopen. Het herstel wordt hiermee vaak niet bevordert (je zou denken dat ik hier dan van leer..). Gelukkig is het kwartje inmiddels toch wel gevallen en doe ik echt een stapje terug, relatief korte afstanden, niet teveel van mijn lichaam vragen en niet gaan hardlopen als ik in rust al pijn heb. (Eigenwijs als ik ben, hield ik me vooral hier niet aan). 

Als ik nou geen echt streven had om voor te trainen met hardlopen, kon ik waarschijnlijk wel genoegen nemen met de 2 x 5km rondjes in de week, maar.. 16 mei staat de Niké Womens 10km in Amsterdam weer op de planning.
Vorig jaar was deze race (overigens mijn 1e en enige race, haha wat een hardloop carrière) het moment dat ik voor de 2e keer 10km als afstand aflegde, pittig. 
Ik voltooide deze race in 1:11:24 over een afstand van ± 10,4 km!

YAY
Toen ik op de hoogte was van de inschrijving van de Nike run van dit jaar hoefde ik geen seconde te twijfelen, ik ging weer mee doen! Daarbij wilde ik het liefst zo hard gaan trainen dat ik die 10km binnen het uur zou gaan lopen. 
Helaas is de afgelopen trainingsperiode dus niet ideaal geweest door de shin splints, maar ik zou Madelon niet zijn als ik niet alsnog voor dat doel zou gaan, die 10 km binnen een uur lopen!

Hoe ga ik dat doen?
Hardlopen. Zoveel mógelijk hardlopen, maar ook rust nemen wanneer het niet gaat. (Ja, sure)
Ik ga proberen 2 à 3x per week hard te lopen, verdeeld in de volgende runs:
- Relatief korte afstand, snel

- Korte afstand, interval
- Duurloop


Ik heb nog 7 weken te gaan, waarin ik ga probeer mijn doel te bereiken. 

De huidige week is trainingsweek 1:
Afgelopen zondag heb ik een rustig 5 km loopje gehad, maar helaas maandag en dinsdag wel wat gevoelige scheenbenen. Vandaar dat ik een paar dagen rust heb genomen en morgen hopelijk, ingetaped en wel door de fysio, weer aan de bak kan!


Planning week 1: 
DO: 5 km - snel
ZO: 7km (incl: 3,5 km met vriendin, rustige interval)


Een andere YAY is de nieuwe GL2RR run die alweer bijna plaats zal vinden. 7 april is namelijk de eerste GL2RR run by light, wat een heerlijke ronde bij de Kralingse plas zal zijn met als startpunt: Vicini, de Italiaanse huiskamer van Kralingen. 
Zin om mee te doen?
Meld je dan aan via onze facebook event!

1 opmerking:

  1. For me personally I am encountering a lot less of the common runner's injuries even though doing marathons. I strengthen some regions through powerlift and crossfit training. For more insight visit my blog :)

    BeantwoordenVerwijderen