vrijdag 14 november 2014

De eerste halve week zit erop!

Update FODMAP experience!
Vandaag is het alweer vrijdag, al 4 volle dagen houd ik me aan het FODMAP dieet en dat gaat goed! Ik heb nog geen enkele keer stiekem iets genomen en blijf heel nauwkeurig alle etiketten bekijken op de producten die ik koop. 
Gisteren was ik zowaar een hele dag klachtenvrij! Dat besefte ik eigenlijk net pas. Alles ging gewoon vanzelf, geen ongemakkelijke momenten voor mezelf, geen buikkrampen en noem maar op! Heerlijk is dat eigenlijk zeg... gewoon weer eens een "normale" dag! :) 

Ik heb de afgelopen 4 dagen keurig een dagboek bijgehouden waarin ik alles opschrijf (met tijden erbij). Daarnaast schrijf ik ook mijn klachten op, ook met tijden. Dit geeft voor mezelf het beste beeld van het beloop van mijn PDS.


Eén van de dagen zag er als volgt uit (zoals je kunt zien: ik krijg altijd 's ochtends extra honger tijdens colleges en kan nauwelijks wachten tot de lunch, haha!): 


09.00 - Ontbijt: speltboterham met jam, kiwi

10.30 - Snack: ontbijtmuffin*
11.45 - Snack: salade met komkommer, tomaat en dressing (mosterd-dille)
12.45 - Lunch: 2 speltboterhammen met pindakaas
16.00 -Snack: banaan
19.00 -Diner: glutenvrije pasta met wortel, tomaat, aubergine en tomatenpuree
21.00 -Snack: schaaltje met kroepoek (conimex)

Ik ben me inmiddels erg goed bewust van het feit dat ik nu écht genoeg eten moet meenemen naar de universiteit, zeker met een lange dag. Normaal, als ik erachter kwam dat ik toch niet genoeg mee had of gewoon lekkere trek had, liep ik even naar de AH to go in het ziekenhuis (veel te dichtbij) om daar wat eten te halen. Nu  besefte ik op diezelfde momenten dat ik me er maar bij moest neerleggen dat ik nu trek zou hebben tot ik thuis was... ik had maar gewoon meer eten mee moeten nemen! Dus dan is dan maar mijn 'straf' voor een minder goede voorbereiding, zie het maar als leermomentje. Ik moet er dus voor zorgen dat ik genoeg dingen gebakken heb, zodat er altijd wat is om mee te nemen. 


Qua maaltijden gaat het me eigenlijk wel goed af, een beetje creatief met wát ik eet maar uiteindelijk kan ik altijd wel wat lekkers bereiden! 


MDL-arts

Gisteren kreeg ik nog resultaten van mijn bloedwaarden te horen van de MDL-arts aangezien ik last had van enorme vermoeidheid. Wat bleek, een vitamine D tekort en ik zat enorm laag in mijn ijzervoorraden. Hiervoor ga ik aan de medicijnen en hoop dat ik hierdoor wat meer puf en energie ga hebben, dat kan ik wel gebruiken! Begin 2015 moet ik weer op controle komen. 

Mijn andere doelen

Daarnaast ben ik zowaar al 2 weken oprij in de sportschool geweest, zo ook gisteren. Dit was 1 van mijn andere doelen: gewoon weer eens voorzichtig beginnen met 1x per week sporten (op wat voor manier dan ook) om weer actiever en fit te worden. En dat lukt me! 
Anderhalf uur bikkelend in de sportschool met vooral krachttraining en daardoor nu dus spierpijn! :) Maar het voelt goed, vooral als je klaar bent! Ik ben blij dat ik daar weer mee begonnen ben.  Hoop dat ik door de medicijnen me nóg energieker ga voelen en dus misschien het sporten nog meer durf op te pakken, zeker als ik dagen heb zonder klachten. 

Doordat ik nu veel minder snoep, vrijwel niets eigenlijk behalve als ik iets zelf gebakken heb en weer ben gaan sporten, heeft dat zelfs al voor een kleine verandering op de weegschaal gezorgd!


Al met al een zeer positieve update, zoals jullie kunnen lezen. 

Op naar de rest van de weken!

Liefs, Madelon


* Een deel van de ontbijtmuffins die ik had gebakken in het weekend had ik ingevroren, waardoor ze lekkerder blijven. Ik haal ze dus de avond van tevoren of 's ochtends uit de vriezer.  In mijn keukenkastjes blijven ze namelijk maar zo'n 3 a 4 dagen lekker. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten