vrijdag 21 november 2014

Tips & Tricks #1

Inmiddels ben ik 11 dagen verder en gaat het volgen van het FODMAP me stukken beter af.
Ik hoef niet meer uren te dwalen in de supermarkt, opzoek naar geschikte producten. Ik weet inmiddels beter wat ik wel mag gebruiken qua groenten en fruit en hoef daarvoor niet meer de Monash University App op te starten.
Maar nog steeds pak ik een hoop producten uit nieuwsgierigheid uit de schappen om te kijken wat er nou allemaal op het etiket staat... wat zitten er ongelofelijk veel FODMAPs overal in zeg!
Vooral tarwe is een hardnekkige. Tarwe, tarwemeel of een andere vermomming daarvan kom ik echt in 9 van de 10 gevallen tegen op een etiket. Nu is dat heel erg logisch bij een koekje of een cracker, maar dat het ook moet zitten in bijv. dropjes? Er zullen ongetwijfeld redenen voor zijn, maar ik hoop stiekem dat ik na de eliminatiefase er niet achter kom dat ik slecht tegen de oligosachariden kan, oftewel de fructanen en galactanen. Maargoed, eerst maar eens de andere 6 weken van het FODMAP dieet volgen!

Ik zal in deze post mijn verzameling van lekkere producten, receptjes en gerechten delen, wellicht hebben jullie hier nog wat aan als inspiratiebron!

Ontbijt
  • Havermout-banaan pancakes - heel simpel, soort dikke pannekoeken gemaakt van havermoutmeel, banaan en ei die je naar eigen smaak kunt aanvullen of beleggen. Zelf vind ik ze met bosbessen erin echt heerlijk. Recept volgt later!
  • Speltboterham  met gekookt of gebakken  ei 
  • Haverreep  met wat fruit erbij - vult echt heel goed, hiermee kom ik de ochtend echt wel door!
Lunch
  • Speltbrood met beleg, bijvoorbeeld met sla, kaas en tomaat of komkommer of met brie en dan lekker in de oven even grillen
  • Pastasalade met gerookte kip, paprika, sla en olijven - hier kan je natuurlijk eindeloos mee variëren, glutenvrije pasta heb ik gehaald bij de Jumbo.
  • Salade met gebakken aardappeltjes, wortel en paprika - ook deze salade kan je aanpassen naar smaak en aanvullen met een sausje of dressing*.
* Een lekkere dressing is die van Hela - Mosterd Dille, te koop o.a. bij de AH

Diner
  • Andijvie stamppot  met spekjes, gemaakt met boter en lactosevrije melk
  • Pasta met gehakt, tomatensaus en groenten zoals wortel, tomaat, aubergine, courgette (let op hoeveelheid)
  • Glutenvrije pannekoeken (mix van AH) gemaakt met lactosevrije melk, eieren en als beleg suiker, rijstsiroop of aardbeienjam
  • Aardappels en wortelen uit de oven met een stukje vlees
  • Gevuld omelet met allerlei groenten erin
  • Wraps: maïswraps (gekocht bij de Xenos, 100% mais) met een groenten-tomaten saus met groenten naar keuze en wat geraspte kaas
  • Rijst met zelfgemaakte pindasaus (pindakaas, lactosevrije melk, chilipeper, zout) en groenten
Tussendoortjes
  • Rijstwafel(s) met pindakaas - ik meen het, die combi is echt onwijs lekker. Simpel & snel klaar!
  • (Ontbijt)muffin - smaakt natuurlijk niet alleen lekker tijdens het ontbijt, zie recept 
  • Haverreep - het blijft me verbazen hoe vullend en honger-stillend deze zijn, zie recept 
  • Fruit - blijft makkelijk, een banaan, kiwi, mandarijn, aardbeien, er blijft genoeg over!
Zoetigheid 
  • Zandkoekjes - niet zo vullend of voedzaam, maar wel heerlijk en zoet. Echt even snoepen. Nadeel is wel dat het er vaak niet bij 1 blijft...
  • Pepernoten - speciaal voor deze tijd van het jaar. Ook FODMAP-ers mogen dan toch wel genieten van al dat lekkers?
  • Glutenvrije taaitaai - dit heb ik afgelopen week voor het eerst geprobeerd, vond 'm toen nog niet optimaal (maar wél al heel lekker), vandaar dat ik eerst nog een poging waag voordat ik het recept met jullie zal delen. To be continued!

Hopelijk geeft dit jullie weer wat inspiratie voor verschillende maaltijden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten