maandag 29 december 2014

Recept #Bananenbrood [zonder geraffineerde suikers]

Voor nu een recept van dit overheerlijke bananenbrood. Komt hier net voor de 2e keer uit de oven en ook dit keer ruikt en smaakt tie verrukkelijk! 
Met het meel kun je variëren in de hoeveelheden en soorten (bijvoorbeeld speltmeel), als het totaal maar 225g meel is. Wel is het zo dat daardoor de consistentie van het brood kan veranderen (luchtiger, steviger, compacter). Dit keer heb ik een andere verhouding gebruikt (140g zelfrijzend bakmeel : 85g havermout) en nu ontstond er meer een cake-achtige variant. Zelf vind ik de andere variant beter geslaagd, zoals vermeld in het recept hieronder. 


Bananenbrood - suikervrij 

Ingrediënten:
Voor een brood ter grootte van een cakeblik
  • 175 g glutenvrij zelfrijzend bakmeel
  • 50 g havermout
  • 100 g zachte boter
  • 3 bananen (ik heb 3 kleine gebruikt à totaal 265g)
  • 1 ei
  • 1 tl bakpoeder
  • 1 tl vanille extract
Bereiding:
  1. Laat de eieren en boter op kamertemperatuur komen en verwarm de oven voor op 180 graden Celsius (heteluchtoven)
  2. Weeg het meel af en voeg daaraan de bakpoeder toe
  3. Prak de bananen of snijd ze in dunne plakjes (om het later te gaan mixen)
  4. Voeg vervolgens de banaan, boter en het ei toe aan de rest en mix of roer alles goed door elkaar heen totdat er een glad geheel onstaat
  5. Bak het bananenbrood gaar in zo'n 40 à 50 minuten op 180 graden Celsius
Eetsmakelijk!

3 opmerkingen:

  1. Hoi,

    Ik wil graag je recept proberen maar ik heb geen boter in huis. Kan ik ook kokosolie gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemiddag! Ik heb het bananenbrood zelf nog nooit gemaakt met kokosolie (andere baksels wel). Ik heb tot op heden vaak ± hetzelfde aantal gram genomen, dus verhouding 1:1. Hiervoor neem ik dan kokosolie in zijn gestolde versie om te wegen.
      Ik hoop dat het ook voor dit recept werkt! Hoor graag van je hoe het is geworden!
      - Madelon

      Verwijderen
    2. Hoi, bedankt voor je snelle antwoord! Ik ben meteen begonnen, en net geproefd toen ie nog een beetje warm was! En echt ontzettend lekker. Gemaakt met 100 gr boekweitmeel, 75 gr rijstmeel en de kokosolie, even laten smelten. Nog blauwe bessen en noten toegevoegd. Mmm bedankt voor het recept!

      Verwijderen