zondag 21 december 2014

Recept #Simpele wortelsoep

Vanmiddag kwam ik opeens met het idee om met mijn restje wortelen soep te gaan maken. Ik ging op zoek in mijn kookboeken en vond daar toevallig ook een recept voor een 'romige wortelsoep'.
Na enige aanpassing en een eigen twist volgde hieruit een heerlijke wortelsoep die zo klaar is én fodmap-proof is!
Romige wortelsoep
Ingrediënten (2 porties)
  • 250 g wortels
  • 125 ml lactosevrije melk (met een scheutje extra om het wat dunner te maken)
  • 200 ml water 
  • Kruiden naar smaak, ik gebruikte: nootmuskaat, komijn, zout, peper en tijm.
Bereiding:
  1. Schil de wortelen en snij ze in fijne blokjes/plakjes (zodat het na het koken goed te pureren is)
  2. Kook de wortelen in ± 200 ml water in zo'n 15 min gaar
  3. Haal de pan van het vuur en giet het water met wortelen over in een schaal, waarin je het geheel vervolgens gaan pureren met een staafmixer (of gebruik een keukenmachine). Voeg indien nodig nog wat extra water toe (als het heel compact en stevig is, het moet meer een papje zijn).
  4. Giet het gepureerde mengsel weer in de pan en voeg 125 ml lactosevrije melk toe.
  5. Zet de pan weer op het vuur, roer goed door en voeg naar smaak kruiden toe en proef of het de gewenste smaak heeft. 
  6. Laat het mengsel nog 5 à 10 minuten op het vuur staan en daarna, genieten maar!
Opmerkingen: voeg evt. melk/water toe naar behoefte, om zo de soep dikker of dunner te maken!

Eetsmakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten