zondag 28 december 2014

Update #7 weken fodmap & introductie geraffineerde suikers

De feestdagen zijn weer voorbij en eigenlijk nog vóór deze dagen had ik al met een vriendin afgesproken om in januari een maand suikervrij (geen geraffineerde suikers) te gaan eten. Hiermee wil ik gaan kijken of dit me helpt om me nog beter te voelen en minder afhankelijk van suiker.
Suiker is iets wat ik heerlijk vind, ik ben een echte zoetekauw, maar sinds ik veel bewuster ben aan het omgaan met mijn voeding wil ik graag weten wat al die suiker nou echt met me doet want eerlijk gezegd... het is gewoon troep!
Vanaf januari zal ik dus starten met het eten van zo min mogelijk geraffineerde suikers, naast het fodmap dieet waar ik nog steeds bezig mee ben. 

Inmiddels heb ik 7 weken gehad en vanaf volgende week wil ik gaan herintroduceren.
Mijn herintroductie schema* zal er als volgt uitzien:

Week 1 (29 dec - 4 jan) - Lactose
Op maandag (morgen) 250 ml melk drinken, klachten bijhouden, vervolgens (afhankelijk van de klachten op welke dag) het nog een keer proberen in die week. 

Week 2 (5 jan - 11 jan) - Fructose   
Op maandag een halve mango eten etc.
Week 3 (12 jan - 18 jan) - Polyolen
Op maandag een half kopje champignons of 4 gedroogde abrikozen eten, deze keuze heb ik nog niet gemaakt aangezien in de abrikozen ook fructose is. Als blijkt dat ik op fructose reageer, dan test ik liever met champignons. 
Week 4 (19 jan - 25 jan) - Fructanen
Op maandag 2 sneetjes bruin brood of 5 el pasta (normale). De keuze hierbij hangt af van wat me het beste uitkomt. Ik vind brood objectiever omdat je bij de pasta vaak veel andere ingrediënten gooit, tenzij je de pasta blanco eet. 
Week 5 (26 jan - 1 feb) - Galactanen
Op maandag 2 el peulvruchten eten zoals bruine bonen. 

Ik heb er zin in, want ben echt heel erg benieuwd wat nou mijn klachten veroorzaakt! Hopelijk kan ik dat dan in het vervolg gebruiken in mijn voedingspatroon! 

* Bron: http://fodmapdieet.nl/pdf/20140016%20Herintroductie%20FODMAP.pdf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten