woensdag 20 mei 2015

I'm Kicking Sugar's Ass - 10 days and counting

Inmiddels zijn we alweer zo'n 10 dagen verder, 10 dagen geleden begon ik met mijn eigen uitdaging: zo min mogelijk geraffineerde suikers eten. Ik wist dat ik ze nooit állemaal zou kunnen vermijden en dit hoeft voor mij ook niet, maar afkicken van dat alsmaar verlangen naar zoet, snoepjes, koek, ik wilde van die suikerverslaving af... dat was mijn grootste motivatie om hiermee te beginnen.

10 days and counting

En ja, nu ben ik dus 10 dagen verder. Het waren 10 best wel succesvolle dagen kan ik wel zeggen. In al deze dagen heb ik eigenlijk het maar 1 dag moeilijk gehad, namelijk: de dag na de 10km run We Run Amsterdam. Het leek wel alsof mijn maag die dag helemaal geen "vol gevoel" meer kende en dit heb ik grotendeels wel opgelost met gezonde producten, maar dan wel in veelvoud. Het werd een soort re-feed dag. Dus eten maar, vullen die buik en vanaf de volgende dag weer binnen de perken blijven. Op deze dag is als enige keer in de afgelopen 10 dagen een ongezonde koek mijn mond in gegaan en daar had ik dan ook wel vrede mee. Alle andere dagen gingen eigenlijk perfect, vanaf dag 3 houd ik ook mijn kcal weer bij om mijn zomer-doelen te bereiken en ja, ook dat went! 

Afkicken?
Afkickklachten vielen me mee (tot nu toe), misschien ook wel omdat ik het onwijs druk had met andere dingen. 
Inmiddels loop ik in de supermarkt de snoep- en koekschappen regelrecht voorbij, of er bewust dwars doorheen waarna ik me sterk voel. Geen seconde twijfel ik om iets lekkers mee te nemen. Nee, ik sta inmiddels boven al die suikers en ga vervolgens op zoek naar een lekkere gezonde snack. Want ja, hier geniet ik inmiddels des te meer van. Ik heb in tussentijd al meerdere "healthy snack-bars" uitgeprobeerd en ze mogen dan vaak wel prijzig zijn, ze geven me een hoop energie en smaken vaak ook heerlijk! 

Snackrepen - mijn ontdekkingen & aanraders tot nu toe:
- NAKD: heerlijke repen gemaakt van o.a. noten en gedroogd fruit. Geen rare toevoegingen, er staat duidelijk op wat er in zit en deze repen zijn trouwens gluten-, tarwe- en lactosevrij!
* Helaas zijn ze door het gedroogd fruit en sommige soorten noten niet geschikt voor het FODMAP dieet, maar zelf krijg ik er geen last van.

- Snack a Jack rijstwafels: naast de basic rijstwafels, is een smaakje op z'n tijd ook wel lekker. Simpel tussendoortje maar inmiddels standaard in de kast bij mij! De paprika en kaassmaak van Snack a Jack smaken goed en deze zijn zonder toegevoegde suikers. 

Ook bak ik zelf met enige regelmaat een lekker tussendoortje waarmee ik weer een aantal dagen vooruit kan - recepten zullen binnenkort volgen. 
Mijn smaakpapillen verlangen al een stuk minder naar al die suikers en ik geniet (weer) meer van een gezonde hartige snack. Tuurlijk heb ik weleens zin in wat lekkers, maar dan probeer ik een gezond alternatief te bedenken die vervolgens genoeg voldoening geeft, wat tot nu toe prima is gelukt! :)
Nieuw doel: dit in totaal 21 dagen volhouden, ik ben dus al bijna op de helft.
Volgens wetenschappers is een gewoonte aan of af te leren in 21 dagen. Met dus nog 11 dagen te gaan ben ik benieuwd of ik mijn suikerverslaving daarmee ook van de baan krijg. Let's try!


#sugarkickyourass

Geen opmerkingen:

Een reactie posten