dinsdag 12 mei 2015

Training # Hey you, Yoga

Yoga. Al maanden bedenk ik me dat dat iets is wat ik nou écht eens moet proberen... maar die stap dan ook daadwerkelijk zetten bleek toch een stuk lastiger te zijn.
Al jaren heb ik door hypermobiele gewrichten (o.a.) veel nek- en rugklachten. Fysio bezoekjes staan dan ook regelmatig op de planning en daarmee gaat het eigenlijk wel goed.
De laatste weken heb ik opvallend vaak een stijve onderrug en heup. Hierbij is het ook nog eens zo dat een gewricht in mijn heup (SI-gewricht, sacro-iliacaal gewricht) soms niet "goed meer zit". Er is dan letterlijk sprake van een lichte verschuiving van de gewricht en dat resulteert in een zeurende pijn in mijn bil en been met daarbij nog rugklachten. Door een fysio bezoekje kan dit vaak wel weer verholpen worden, een beetje sjouwen en sjorren aan alle kanten en 't zit weer goed, maar eigenlijk wil ik nu wel eens dat ik hier zelf wat meer aan ga doen. Sowieso ben ik van mening dat mijn hele lichaam ('s ochtends) wel wat soepeler mag zijn en daardoor besloot ik om nu toch maar eens de stap naar yoga te gaan zetten. 
Sinds een kleine 2 weken ben ik ermee begonnen, met in totaal zo'n 3 yoga workouts van slechts 15 minuten. Kort en krachtig. In die 15 minuten wordt mijn lichaam 's ochtends een stuk soepeler, kan ik met mijn handen weer de grond aanraken en voel ik me goed! Daarna even een douche, ontbijtje en kom maar op met de dag! Toch merkte ik dat de motivatie om 's ochtends yoga te doen nog niet zo denderend hoog was, ik bedoel.. ik bed liggen is best aantrekkelijk!
Vandaar dat ik sinds gisteren ben begonnen aan een #7dayyogachallenge te vinden op Youtube (Sarah Beth Yoga) en inmiddels heb ik dus 2 workouts erop zitten. Maandag had ik mijn wekker ervoor gezet om 8:00u en vanmorgen stond ik zelfs om 6:15u al zo'n yoga workout te doen. Ja, ik moet er nog behoorlijk aan wennen, actief zijn in de ochtend... maar na die 15 minuten voel ik me wel lekker! :) 
Kortom, voor mij nu nog genoeg redenen om dit door te zetten en ik ga proberen om na deze challenge zo'n 4 keer per week 's ochtends te starten met yoga. 

Oh, btw as you can see op de foto's, ik ben nog niet zo lenig op 't moment maar we gaan natuurlijk voor de progressie! :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten