dinsdag 2 juni 2015

FODMAP dieet # Throwback Time

Het is inmiddels alweer ruim 7 maanden geleden dat ik begon met het schrijven op deze blog en daarmee ook met het volgen van het FODMAP dieet. Time flies! In april dit jaar besefte ik daarnaast ook dat ik alweer een jaar PDS klachten heb, oftewel: al een jaar lang (en inmiddels langer) kan ik niet meer onbezorgd eten en drinken wat ik wil. Sinds een jaar ga ik zóveel bewuster om met alles wat ik in mijn mond stop. Want ja, eenmaal in het mondje moet door het kontje en dit bleek inmiddels toch allemaal wat minder vanzelfsprekend en zorgeloos dan vóór die tijd. Ik was gewend alles te kunnen eten en drinken, ik stond er niet bij stil dat voeding voor sommige mensen zo'n beperkende factor kon zijn. Iedereen had zijn eigen voorkeur en smaak natuurlijk, dat wel, en een aantal allergieën/intoleranties kende ik wel maar echt beseffen wat dat zou inhouden voor die personen deed ik niet. 
Een voedselintolerantie is lastig, dat weet ik inmiddels wel. Voedselintolerantie terwijl niet je precies weet waar het nou aan ligt, dat is nóg lastiger. Het is in dat geval duidelijk dat er iets is wat geen pretje is voor je darmen, maar wat het is blijft onduidelijk wat het dus moeilijk maakt om rekening mee te houden.
Daar zit ik momenteel nog wel een beetje mee. Ik weet van meerdere producten dat ik die beter kan mijden, neem bijvoorbeeld: zuurkool, prei, uien, knoflook, prei en champignons.
Toch is niet zo dat ik elke keer even heftig daarop reageer, maar ook zonder die producten heb ik weleens last van mijn darmen. Het is en blijft een puzzel die voorlopig nog niet opgelost is.
Ik probeer steeds meer producten weer te eten en gelukkig blijven mijn darmen daar relatief rustig onder vergeleken met een jaar terug. Al met al kan ik dus wel stellen dat de klachten echt een stuk vooruit gegaan zijn, ook al weet ik niet precies hoe dat nou komt. 
Ik merk daarnaast ook dat het eten van grote porties voedsel ook niet goed wordt verdragen. Zo kon ik eerder nog grote borden avondeten naar binnen werken, maar als ik dat nu doe krijg ik sowieso last van mijn buik dus ook dat probeer ik te vermijden.
Koffie en koolzuur zijn ook beiden funest. Drink ik een kop koffie, dan heb ik de 5 uur daaropvolgend onwijs veel darmklachten, heel rot. Ook koolzuur zorgt voor een hele opgeblazen buik dus dat laat ik tegenwoordig ook maar staan.

Al met al ben ik dus een stuk vooruit gegaan het afgelopen jaar, maar alsnog heb ik nog maar weinig duidelijkheid voor mezelf waar nou precies het probleem ligt.
Bij PDS ligt de oorzaak van de klachten nou eenmaal op meerdere vlakken, dus je zal er nooit de volledige controle over kunnen hebben. Maar het aangenamer maken, graag! En dat is me tot op heden goed gelukt.
Kortom, de reden dat er een stuk minder blogposts online staan over het FODMAP dieet, is dan ook omdat ik er zelf minder mee bezig mee ben/hoef te zijn. Ik zal echter met enige regelmaat nog steeds me ermee bezig houden, een lekker FODMAP-geschikt receptje plaatsen of over andere FODMAP/PDS dingetjes bloggen! Het is hoe dan ook een deel van mijn leven en dat hoort dan ook zeker thuis op deze blog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten